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5773 - Vaetjanán, Shabat Najamú - Rabina Daniela Szuster

Actualizado: 24 nov 2022

Parashat Vaetjanán, Shabat Najamú 5773

Rabina Daniela Szuster

Congregación B´nei Israel, San José, Costa Rica


13 de Av de 5773-20 de julio de 2013

Devarim 3:23-7:11


“Veatem hadvekim baAdonai Eloheijem jaim kuljem haiom”,

“Empero vosotros, los que estáis adheridos a Adonai vuestro D”s, estáis vivos, todos vosotros hoy” (Devarim 4:4).


Este versículo es muy conocido porque es leído en la sinagoga como introducción, antes de llamar al primer honrado a una aliá. Quisiera detenerme a analizar este versículo que aparece en la parashá de esta semana, parashat Vaetjanán.


Un aspecto que salta a primera vista es esta aparente relación entre adherirse a Adonai y tener vida. ¿Qué significa esta conexión? Varios exégetas entienden el adherirse a D”s con el cumplimiento de la Mitzvot, dado que es una de las maneras judías de conectarnos con la divinidad, además que en unos versículos anteriores el texto nos habla del cumplimiento de las mitzvot. En este sentido, se podría entender que si uno se adhiere, cumple con las Mitzvot, la recompensa será la vida.


Ibn Ezra analiza estas líneas teniendo en cuenta el versículo anterior: “…todo el hombre que se había encaminado en pos de Bahal Pehor, lo destruyó Adonai tu D”s de en medio de ti” (Devarim 4:3), y explica que quien se adhiere a otros dioses como Bahal Pehor morirá, en cambio, quien es fiel a Adonai, vivirá. Ibn Ezra entiende que aquí el concepto de vida es la vida biológica, se trata drásticamente de morir o vivir dependiendo el camino que uno escoja.


Por otro lado, el Rab Kuk explica este versículo diciendo que una vida sin Elohim (sin D”s) no es vida. Siguiendo esta idea de Rab Kuk, la vida es la que se vive con el cumplimiento de Mitzvot, de valores, búsqueda de lo sagrado y de lo trascendente. Una vida sin una búsqueda espiritual, sin una reflexión sobre la existencia, la divinidad y el mundo sagrado, pierde sentido y se torna vana y vacía.


Vemos aquí dos respuestas muy diferentes. Por un lado, un plano más literal, en que la vida o la muerte dependen de la fidelidad a Adonai. Por otro, la vida tiene que ver con el poder vivir de una manera que trascienda lo animal y material, lo que hace que realmente tengamos “verdaderas” vidas, relevantes y llenas de sentido.


El Rabino Mordejai Ederi entiende el concepto de vida de este versículo y del anterior “para cumplir; para que hayáis de vivir…” (Devarim 4:1), de la siguiente manera: “La supervivencia del pueblo judío no encierra ningún secreto. Si hay Torá, hay vida”. Ederi se refiere a la vida del pueblo judío en general, si van a regirse bajo los valores de la Torá, el pueblo vivirá. La Torá es el gran tesoro del pueblo, si éste no la respeta, pierde su sentido de ser, pierde su corazón, pierde la vida.


Siguiendo esta idea, no es casualidad de que recitemos este versículo justo antes de leer la Torá en la sinagoga, como una forma de recordarnos acerca de la importancia de la lectura, del estudio y de la práctica del contenido de nuestro libro sagrado.


Otra idea que se desprende de este versículo es la importancia de cumplir las Mitzvot sin llegar al punto de sacrificarse, de perder la vida por el cumplimiento de una MItzvá. Como dice en el libro de Vaikrá: “vajai baem”, “los cuales habrá de cumplir la persona, para que viva con ellos” (Vaikrá 18:5). Interpretan los sabios, para vivir y no para morir, “vajai baem velo sheiamut baem”, las mitzvot deben ser fuente de vida y no de muerte.


Estas palabras han servido de fuente para el concepto de “Pikuaj nefesh dojé et hashabat”, lo que significa que cuando está en peligro la vida de un ser humano, se debe profanar el Shabat para poder salvar una vida. (Talmud Babli Ioma 85 a y b). Este es un concepto muy importante en nuestra tradición, la vida de un ser humano está primero, no nos debemos sacrificarnos por los preceptos sino vivir sin que peligre ninguna vida. Este valor ayuda a evitar cierto fanatismo y conducirnos a ser personas sensatas.

Otro aspecto que se puede rescatar de este versículo es el énfasis que pone nuestra tradición en alabar y acercarse a D”s en vida y no después de la muerte. En general, la tradición judía pone el énfasis en este mundo, en esta vida y no en el más allá. Claramente lo expresa el Salmo 115: “No alaban los muertos a Adonai […] más nosotros, los vivos, a Adonai bendecimos, desde ahora y por siempre” (Salmo 115: 17 y 18).


Una última explicación podría ser que al vivir de acuerdo a nuestros valores, tanto éticos como rituales, nos sentimos con más vida, más energía y entusiasmo por pertenecer a una tradición viva y vibrante. A mi entender, no se trata de que la vida dependa del cumplimiento sino más bien, que el adherirse a la divinidad y a la tradición, nos brinda una vida diferente, una vida significativa, más profunda e inspiradora. Nos incentiva a pensar, reflexionar, criticar y cuestionar. Nos hace seres sensibles, comprometidos, seres que se apasionan al compás de los acontecimientos y vivencias de este mundo.


¡Shabat Shalom!



 

Parashat Va’etchanan, Shabbat Nachamu 5773

Rabbi Daniela Szuster

Congregation B’nei Israel, San José, Costa Rica


13 of Av, 5773 – July 20th, 2013

Devarim 3:23-7:11


“Veatem hadvekim baAdonai Eloheichem chaim kulhem haiom”,

“But you, who cleave to Adonai your G”d, are alive, all of you this day”

(Devarim 4:4).


This is a very well-known verse because it is read at the synagogue as an introduction, before calling the first person honored for an aliyah. I would like to pause here to analyze this verse, which appears in this week’s parashat, Va’etchanan.


A feature that can be clearly seen is the evident relationship between the adhesion to Adonai and being alive. What does this connection mean? Several exegetes comprehend the adhesion to G”d in relation with the fulfillment of the Mitzvot, given that it is one of the Jewish ways to connect with divinity, and in one of the verses prior to the text it refers to the fulfillment of the Mitzvot. In this sense, it could be understood that if one adheres and follows the Mitzvot, the reward will be life itself.


Ibn Ezra analyzes these lines by keeping in mind the previous verse: “…for every man who went after Baal Peor, the Lord your God has exterminated from your midst.Your eyes have seen what the Lord did at Baal Peor, for every man who went after Baal Peor, the Lord your God has exterminated from your midst.” (Devarim 4:3), and explains that whoever adheres to other gods such as Bahal Pehor will die; on the other hand, whoever is faithful to Adonai, will live. Ibn Ezra understands that here the concept of life refers to the biological life, and that the issue is drastically to die or to live, depending on the path each one chooses.


On the other hand, Rab Kuk explains this verse saying that a life without Elohim (without G”d) is no life at all. Following Rab Kuk’s idea, life is what can be lived following the Mitzvot, the values, and a quest for the sacred and transcendent. A life without a spiritual search, without a reflection about existence, divinity, and the sacred world, loses its meaning and becomes vane and empty.


We can see two very different answers. On one hand, a more literal level, in which life and death depend on the loyalty to Adonai. On the other hand, life deals with living in a way that transcends the animal and material aspects, which makes us to have “real” lives, more relevant and filled with meaning.


Rabbi Mordejai Ederi understands the concept of life from this verse and the prior one which I teach you to do, in order that you may livewhich I teach you to do, in order that you may live …” (Devarim 4:1), in this way: “the survival of the Jewish people doesn’t hold any secrets. If there is Torah, there is life”. Ederi refers to the life of the Jewish people in general: if they are guided by the values of the Torah, the people will live. The Torah is the great treasure of the people, and if they do not respect it, it then loses its meaning, its heart, and its life.


Continuing with this idea, it’s not a coincidence that we recite this verse just before reading the Torah at the synagogue, as a way of reminding us about the importance of the reading, of study, and practicing the content of our sacred book.


Another idea retrieved from this verse is the importance of following the Mitzvot without getting to the point of sacrifice, without losing your life for following a Mitzvah. As the book Vaikra say: “vachai baem”, “which a man shall do and live by them” (Vaikra 18:5). The sages explain that it means to live and not to die, “vajai baem velo sheiamut baem”, the mitzvot should be fountain of life and not of death.


These words have served as a source to the concept of “Pikuaj nefesh dojé et hashabat”, which means that whenever a human life is in threat, we should profane the Shabbat to save that life. (Talmud Babli Ioma 85 a y b). The concept that the life of a human being is first is very important in our tradition, and we should not sacrifice ourselves for our precepts but live in a way that no lives are endangered. This value helps to avoid certain fanaticism and lead us to become reasonable individuals.


Another aspect that can be drawn from this verse is the emphasis that our tradition gives to praise and become closer to G”d in life and not after death. In general, Jewish tradition gives the emphasis in this world and not in the beyond. Psalm 115 clearly expresses: “It is not the dead who praise Adonai […]it is we who extol Adonai, both now and forevermore” (Psalm 115: 17 y 18).


A last explanation could be that when we live in agreement with our values - both ethical and ritual - we feel more alive, with more energy and enthusiasm of belonging to an alive and vibrant tradition. As I understand it, it is not about life depending on observance, but more likely that when someone adheres to divinity and tradition, it brings us a different life; a meaningful life, a more deep and inspirational life. It stimulates us to think, reflect, critique, and question. It makes us sensitive beings, which are passionate about the rhythm of the events and experiences in this world.


Shabbat Shalom!

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