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5783 - LeH LeHa - Rabino David Laor

Actualizado: 24 nov 2022

Shabat Shalom!


27 ¿Por qué dices, oh Yaacov, y hablas tú, Israel: Mi camino está escondido de Adonai, y de mi Dios pasó mi juicio? 28 ¿No has sabido, no has oído que el Dios eterno es Adonai, el cual creó los confines de la tierra? No desfallece, ni se fatiga con cansancio, y su entendimiento no hay quien lo alcance. 29 Él da esfuerzo al cansado, y multiplica las fuerzas al que no tiene ningunas. 30 Los muchachos se fatigan y se cansan, los jóvenes flaquean y caen; 31 pero los que esperan en Adonai tendrán nuevas fuerzas; levantarán alas como las águilas; correrán, y no se cansarán; caminarán, y no se fatigarán.


Con este hermoso texto del profeta Isaias cap. 40 inicia la Haftara de la lectura de esta semana Parashat Lej-Leja. La conexión entre la lectura de la Tora y la lectura de la Haftara tomada de Isaias, es más evidente en los versículos siguientes del capitulo 41: "8 Pero tú, Israel, siervo mío eres; tú, Yaacov, a quien yo escogí, descendencia de Abraham mi amado. 9 Porque te tomé de los confines de la tierra, y de tierras lejanas te llamé, y te dije: Mi siervo eres tú; te escogí, y no te deseché".


Me gustaría detenerme específicamente en los versos que abren la Haftara, que quizás puedan explicar un poco el carácter complejo de Abraham y también explicar un poco acerca de nosotros mismos. Hagamos un recuento histórico: Isaias predico en el reinado de Jerusalén durante un periodo muy difícil para el reinado de Israel en el norte, que eventualmente es conquistado por el imperio de Asiria y sus diez tribus son dispersas en el mundo. Isaias también predicó en el reinado de Judea quien resistió el ataque Asirio, pero que sentía un inminente final a manos de la creciente amenaza del nuevo imperio de Babilonia. En este momento critico en la historia, el pueblo siente y quizás con alguna razón, que Dios lo abandonó. En este contexto, Isaias dialoga con todo el pueblo.


Recordemos que eventualmente el pueblo de Judea llegó al exilio en Babilonia, después de la destrucción del Templo, desanimado y sin esperanza de redención, para el futuro. El día de ayer, 2650 años después, el actual primer ministro de Israel Yair Lapid, se comunico con Benjamin Netaniahu líder del Likud, quien sera el próximo primer ministro en una coalición que incluye a personas de extrema derecha en su gobierno. Itamar Ben Gvir líder del ahora 3er partido en Israel “Otzma Yehudit – Poder judío”, ha hecho declaraciones que pone los pelos de punta a muchos en Medinat Israel. Ante todo ha declarado que en el poder, va a solicitar decretar la pena capital a los terroristas (sin siquiera llegar a la cárcel), o ha mencionado en variadas ocasiones que hay que “disparar a matar, aun si solo están lanzando piedras”. Ben Gvir en su campaña habló de expulsar a grandes cantidades de población árabe que se sepa apoyen a grupos terroristas o no sean leales a Israel (no dijo a donde los mandaría o que país los recibiría), y prometió cambiar las leyes en el país, de tal forma que aquellos ciudadanos que apoyen a la ideología Palestina de “dos países para dos pueblos”, que sugirió en su momento el ex-presidente Trump, vean afectadas sus economías, inclusive de compra de bienes raíces. Sus ideas son descabelladas para muchos quienes abiertamente hablan de dejar el país diciendo que “Hamedina alja – El país se perdió”. Una sensación similar de desesperación que habrán sentido aquellos judíos en el reinado de Juda al ver la amenaza del ejercito de Babilonia.


La población vivió en aquel momento, así como en estos días, un sentimiento llamado en hebreo "Haster panim - el rostro oculto". Es un sentimiento donde no hay comunicación entre el individuo y su Dios. Por supuesto que el otro lado de la moneda, habla de un milagro divino que Ben Gvir haya llegado al poder, así que todo es relativo. Con todo, y sin animo de ser partidario de la coalición de derecha o de izquierda, el sentido común me dice que el país va a tener un periodo difícil que afrontar, y que esperamos no afecte especialmente al movimiento liberal Reformista y Conservador en Israel y en el mundo, quienes para el Sr. Ben Gvir “ni siquiera son judíos”. Cierto es que no es el quien será el primer ministro, pero es seguro que tendrá un puesto muy alto en el gobierno y es algo que deja mucho que pensar.


De regreso a la Haftara, y ante esta situación, el profeta Isaias nos recuerda que a pesar de que exista una sensación de desesperación, Dios por definición es Todopoderoso, y por lo tanto es capaz de devolver la fuerza y la energía a todos los desalentados y desamparados, de aquella época y hoy. Los humanos se cansan, pero Dios no. Isaias, en su gran sabiduría, entiende las almas del pueblo y en un papel de psicólogo, con sus palabras nos dice que ese sentimiento de que “El templo se acaba, el país se pierde”, no significa forzosamente que Dios nos ha abandonado y esté cansado del pueblo, sino que en realidad se trata de un reflejo de nuestro propio cansancio.


El Rabbi David Kimhi, de la época medieval y conocido como el Radak, sobre la porción de esta semana dijo: “Lej-Leja - ‘Vete de tu tierra y de tu parentela’, Dios mandó y Abraham lo hizo, salio de su tierra, porque es difícil para una persona que ha vivido allí durante muchos días salir de su tierra, especialmente si nació allí.y de tu parentela’, especialmente si deja su casa de su padre y su familia y va a una tierra que no conocía antes y por eso dijo:y de la casa de tu padre, a la tierra que te mostraré’. Y no le dijo ‘a una tierra tan buena y ancha como tu tierra o mejorque no hubiese sido tan difícil, sino que le dijo: ‘a la tierra que te mostraré’y que no sabia aun si era buena es mala. Y todo esto le dijo Dios para hacer notorio el cariño de Abraham nuestro padre que todas estas cosas son difíciles para una persona y todas las acepto por amor, simplemente por cumplir la voluntad de Dios”.


¿Quien de nosotros podría decir que tiene la fe de Abraham? ¿Y de dónde obtuvo esa fuerza el patriarca? ¿De dónde nació esa gran fe para cumplir ciegamente la voluntad de Dios? ¿Como obtuvo Abraham la fuerza para partir, la fuerza para sobrevivir en el camino, la fuerza para empezar de nuevo? Esa enorme fe que para el Radak es tan clara no lo es para todos. Una persona creyente, es en teoría una persona que tendrá la fuerza para soportarlo todo, en nombre de la fe y unicamente por cumplir con Dios. Pero ¿que es lo que lo motiva? y quizás mas importante seria preguntar, ¿Como podemos nosotros transmitir la fe a nuestros hijos?


Isaias en sus palabras al pueblo, explica que la fe es un ciclo que se alimenta de si mismo. El sentimiento de que hay un Dios, que es el creador del mundo, que siempre está ahí para ti, y por lo tanto te ayudará a lidiar con la impotencia, que va a fortalecer tu alma y podrás salir de las crisis que se tengan en la vida, eso es lo que a su vez, crea ese sentimiento llamado “Emuna – Fe”. Y con esa fe, se alimenta a su vez un sentimiento de tranquilidad, de protección, de fuerza. Lo que a su vez nos da mas Fe. El poeta Israelí Yehuda Amijai escribió al respecto en una forma inspiradora: “Yo creo con fe perfecta, que a través de las oraciones se creo en mi el concepto de que hay Dios, y conocí que Dios creo al hombre, y entendí que el hombre escribió las oraciones, y que con las oraciones enseñare a mis hijos el concepto de Dios, que creo al hombre”.


Bien dice el profeta Isaias, Dios “No desfallece, ni se fatiga con cansancio”. Por definición Dios no descansa, Él está ahí, y en su Omnipresencia no puede tendernos una mano, porque no tiene manos. Él está ahí, y lo que si podemos hacer es elegirlo, tendernos la manos a nosotros mismos, hacia la divinidad que reposa en nosotros, a través de nosotros y con nosotros. Fue de hecho Abraham quien escogió a Dios, no Dios quien escogió a Abraham. De ahí viene el poder de Fe de Abraham, en el poder de la elección por tener fe y sentir la Divinidad en cada momento de nuestras vidas.


Es por ello que decimos cada mañana al despertar: “Mode/a Ani lefaneja Melej Jai vekayam she hejzarta bi nishmati bejemla raba emunateija – Te agradezco ante Ti Rey vivo y existente que me has devuelto el alma con misericordia, grande es TU FE EN MI”. Se trata de la FE que recibimos de Dios al escoger por creer en El. Es el agradecimiento de poder tener un día mas de vida y poder disfrutarlo plenamente con una fe completa de que no estamos nunca solos, aun si el Templo de antaño estaba por destruirse, o aun si llegamos a vivir tiempos difíciles, Dios no lo quiera, que vaya a tener Israel moderno, o en cualquier momento de nuestras vidas que sintamos desesperación, recordemos las palabras del profeta: “los que esperan en Adonai tendrán nuevas fuerzas; levantarán alas como las águilas; correrán, y no se cansarán; caminarán, y no se fatigarán”. Por ello bendecimos diariamente en Birkot Hashajar: “Baruj Ata Adonai Eloheinu Melej Haolam, hanoten leyaef koaj – Bendito eres Tu Adonai nuestro Dios Rey del mundo, que das fuerza al cansado”.


Vivamos con Fe!

Shabat Shalom!

4 de Noviembre, 2022

Rabino David Laor


 

Shabbat Shalom!


27 Why sayest thou, O Jacob, and speakest, O Israel: “My way is hid from the Lord, and my judgment is passed over from my God”? 28 Hast thou not known? Hast thou not heard, that the everlasting God, the Lord, the Creator of the ends of the earth, fainteth not, neither is weary? There is no searching of His understanding. 29 He giveth power to the faint, and to them that have no might He increaseth strength. 30 Even the youths shall faint and be weary, and the young men shall utterly fall; 31 but they that wait upon the Lord shall renew their strength; they shall mount up with wings as eagles, they shall run and not be weary, and they shall walk and not faint.


With this beautiful text from the prophet Isaiah chapter 40 begins the Haftara of this week's reading Parashat Lech-Lecha. The connection between the Torah reading and the Haftarah reading taken from Isaiah is most evident in the following verses of chapter 41: "8 “But thou, Israel, art My servant, Jacob whom I have chosen, the seed of Abraham My friend. 9 Thou whom I have taken from the ends of the earth, and called thee from the chief men thereof, and said unto thee, ‘Thou art My servant; I have chosen thee and not cast thee away’".


I would like to focus specifically on the opening verses of the Haftara, which may perhaps explain a bit about the complex character of Abraham and also explain a bit about ourselves. Let's do a historical recount: Isaiah preached in the kingdom of Jerusalem during a very difficult period for the kingdom of Israel in the north, which was eventually conquered by the Assyrian empire and its ten tribes were scattered in the world. Isaiah also preached in the reign of Judea who resisted the Assyrian attack, but felt an imminent end at the hands of the growing threat of the new Babylonian empire. At this critical moment in history, the people feel, and perhaps rightly so, that God had abandoned them. In this context, Isaiah dialogues with all the people.


Let us remember that eventually Judea went into exile in Babylon, after the destruction of the Temple, discouraged and without hope of redemption, for the future. Yesterday, 2650 years later, the current prime minister of Israel, Yair Lapid, contacted the Likud leader Benjamin Netanyahu, who will be the next prime minister in a coalition that includes extreme right-wingers in his government. Itamar Ben Gvir, leader of the now 3rd party in Israel "Otzma Yehudit - Jewish Power", has made statements that make the hair stand on end to many in Medinat Israel: first of all, he has declared that in power, he is going to request a decree for death penalty against terrorists (without even going to jail), or had mentioned several times that its needed to "shoot to kill, even if they are just throwing stones". Ben Gvir during his campaign spoke of expelling large numbers of the Arab population who are known to support terrorist groups or are not loyal to Israel (he did not say where he would send them or which country would receive them), and promised to change the laws in the country, in such a way that citizens who support the Palestinian ideology of "two countries for two peoples", which former President Trump suggested at the time, will have their economic status affected, including the purchase of real estate. His ideas are preposterous to many who openly talk about leaving the country saying that “Hamedina alcha – The country is lost”. A similar sense of despair that those Jews in the reign of Juda must have felt upon seeing the threat of the Babylonian army.

The population lived at that time as in these days, with a feeling that is called in Hebrew "Haster panim - hidden face". It is a feeling where there is no communication between the individual and his God. Of course, the other side of the coin speaks of a divine miracle that Ben Gvir has come to power, so everything is relative. Even so, and without wishing to be in favor of the right or left coalition, common sense tells me that the country is going to face a very difficult period, and that we hope it will not affect specially the liberal Reform and Conservative movements in Israel and the world, who for Mr. Ben Gvir “are not even Jews”. It is true that he is not the one who will become the prime minister, but it is certain that he will have a very high position in the government and it is something that leaves a lot to think about.


Returning to the Haftara, and in this situation, the prophet Isaiah reminds us that despite a feeling of despair, God by definition is Almighty, and therefore is able to restore strength and energy to all the discouraged. and homeless, from those days and today. Humans get tired, but God doesn't. Isaiah, in his great wisdom, understands the souls of the people and in the role of a psychologist, with his words tells us that even with the feeling of "The temple is over, the country is lost", does not necessarily mean that God has abandoned us and is tired of the people, but actually it is a reflection of our own tiredness.

Rabbi David Kimhi, of medieval times and known as the Radak, said of this week's portion: “Lech-Lecha - 'Get thee out of thy country, and from thy kindred', God commanded and Abraham did, he left his land, because it is difficult for a person who has lived there for many days to leave his land, especially if he was born there. 'And from thy kindred', especially if he leaves his father's house and his family and goes to a land he did not know before and so he said: 'and from thy father’s house, unto a land that I will show thee' . And he did not say 'to a land as good and wide as your land or even better' that it would not have been so difficult, but He said: 'unto a land that I will show thee’ and that he did not even know if it was good or bad. And all this God told him to make known the affection of Abraham our father that all these things are difficult for a person and I accept all of them out of love, simply to fulfill the will of God”.


Who among us could say that has the faith of Abraham? And where did the patriarch get that strength? Where did that great faith come from to blindly carry out the will of God? How did Abraham get the strength to leave, the strength to survive the journey, the strength to start all over? That enormous faith that for the Radak is so clear is not for everyone. A believer is, in theory, a person who will have the strength to endure everything, in the name of faith and only to comply with God. But what is it that motivates him? and perhaps more importantly it would be to ask, how can we transmit this faith to our children?

Isaiah, in his words to the people, explains that faith is a cycle that feeds on itself. The feeling that there is a God, that he is the creator of the world, that he is always there for you, and therefore will help you deal with impotence, that will strengthen your soul and you will be able to get out of the crises that you have in life, that is what in turn, creates that feeling called "Emuna - Faith". And with that faith, a feeling of tranquility, protection, and strength is nourished. Which in turn gives us more Faith. The Israeli poet Yehuda Amihai wrote about it in an inspiring way: “I believe with perfect faith, that through prayers the concept that there is God was created in me, and I knew that God created man, and I understood that man wrote the prayers, and that with the prayers I will teach my children the concept of God, who created man”.


Well says the prophet Isaiah, God "fainteth not, neither is weary". By definition God does not rest, He is there, and in His Omnipresence He cannot lend us a hand, because He has no hands. He is there, and what we can do is choose him, reach out to ourselves, towards the divinity that rests in us, through us and within us. It was in fact Abraham who chose God, not God who chose Abraham. From there comes the power of Faith of Abraham, in the power to choose, to have faith and feel the Divinity in every moment of our lives.


That is why we pray every morning when we wake up: “Mode/a Ani lefanecha Melech Chai vekayam she hechzarta bi nishmati bechemla raba emunateija – I thank before You, living and existing King who has given me back my soul with mercy, great is YOUR FAITH IN ME”. It is the FAITH that we receive from God by choosing to believe in Him. It is the gratitude of being able to have another day of life, and being able to fully enjoy it with a complete faith that we are never alone, even if the Temple of yesteryear was to be destroyed, or even if we go through difficult times, God forbid, that modern Israel may have, or at any time in our lives that we may feel despair, let us remember the words of the prophet: “but they that wait upon the Lord shall renew their strength; they shall mount up with wings as eagles, they shall run and not be weary, and they shall walk and not faint”. That is why we bless daily in Birkot Hashachar: “Baruch Ata Adonai Eloheinu Melech Haolam, hanoten leyaef koaj – Blessed are You Adonai our God King of the Universe, who gives strength to the weary”.


Let's live with Faith!

Shabbat Shalom!

November 4th, 2022

Rabbi David Laor

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