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5781 - Vayikra - Rabino David Laor

Shabat Shalom!


Esta semana comenzamos un nuevo libro, el Libro de Levítico. Parashat Vayikra se ocupa principalmente del tema de los sacrificios. El sacrificio fue una expresión central de la adoración de Dios por parte del hombre. La porción de esta semana detalla la división principal de los sacrificios en ocho tipos, según el nombre y el propósito de cada sacrificio. Los distintos sacrificios fueron ofrecidos por el público o individualmente, según la festividad, o por una autoridad sacerdotal y eso acorde a la voluntad de quien ofrecía el sacrificio. Estos ocho tipos son:

1. El sacrificio OLA: que era un sacrificio de animales, que se colocaba y se quemaba completo sobre el altar.

2. El sacrificio SHLAMIM: de la palabra Shalom, era un sacrificio que expresaba una paz y asociación, una especie de sacrificio de reconciliación.

3. El sacrificio JATAT: era un sacrificio individual, que se sacrificaba con el propósito de expiar un pecado.

4. El sacrificio ASHAM: era un sacrificio por la culpa, un sacrificio para expiar una culpa, que era una ofensa más grave que el pecado mencionado anteriormente.

5. El sacrificio BEJOR: era un sacrificio del primogénito macho, nacido de un animal, que debía ser traído como sacrificio y los sacerdotes comían de su carne.

6. El sacrificio MAASER: del diezmo – era cumplir el mandamiento de apartar el 10% del rebaño de ovejas y ganado, de los animales que nacieron cada año, para entregarlos a los sacerdotes. Era una especie de "impuesto sobre la renta".

7. El sacrificio PESAJ: como su nombre lo estipula, era el sacrificio que se llevaba cada año, en la víspera de la Pascua por la tarde. Todo judío, ya sea hombre o mujer, debía participar en el sacrificio y comer de él en la noche del Seder.

8. Finalmente el sacrificio de MINJA: seguramente reconocen la palabra hebrea que quiere decir “ofrenda” o regalo que se hacia para Dios o para una persona honorable.

Cualquiera que lea la Biblia entiende que los sacrificios no eran un concepto nuevo al momento de la entrega de la Ley. El primero en sacrificar animales a Dios fue Abel. Más tarde, cuando Noé sale del arca, o en Akedat Itzjak con Abraham, por lo que la costumbre de sacrificar las especies animales y vegetales era familiar y natural para el pueblo de Israel. La tradición de los sacrificios continúa después del Éxodo de Egipto en el Tabernáculo con los sacerdotes. Durante el Primer y Segundo Templo, las ofrendas de sacrificio se convirtieron en la parte central del culto religioso. Los profetas, sin embargo, lucharon resueltamente contra la costumbre de utilizar el sacrificio como sustituto de la verdadera oración. Aunque el propósito de los sacrificios era bastante claro, como en Yom Kipur por ejemplo, como un medio de perdón y expiación, el Profeta pide ante todo, que haya justicia social y moralidad. El profeta Isaías abre su libro diciendo: "11 ¿Para qué me sirve, dice Adonai, la multitud de sus sacrificios? Hastiado estoy de holocaustos de carneros y de sebo de animales gordos; no quiero sangre de bueyes, ni de ovejas, ni de machos cabríos", y explica con asombrosa sencillez cuál es la voluntad de Dios: "17 aprended a hacer el bien; buscad el juicio, restituid al agraviado, haced justicia al huérfano, amparad a la viuda”. Solo después de la destrucción del Segundo Templo, el tema de los sacrificios quedó en la historia. Algunos comentaristas afirman que sin el Templo no había lugar ya, para los sacrificios, pero esto no es totalmente cierto, pues durante el período del Templo, el pueblo de Israel también sacrificaba fuera de Jerusalén. El rey Salomón hizo sacrificios a otros dioses en los lugares altos. La historia de Januca comenzó, en el área de Modi'in, cuando el viejo Matityahu mató al griego que tenía la intención de sacrificar un cerdo en su altar local. Posteriormente, los romanos destruyeron el Templo, y pusieron fin para el pueblo de Israel, a todo un periodo histórico de sacrificios. Fue entonces que se abrió un nuevo capítulo en el desarrollo espiritual del pueblo judío: la sinagoga tomó el lugar central del Templo, y a pesar de la supervivencia de los sacerdotes hasta el día de hoy, su papel en el culto ha pasado a los rabinos. Los sacrificios, los tienen ahora en sus manos, en forma del libro de Sidur, que contiene las oraciones para el culto. Entonces, ¿cuál es el simbolismo y la importancia de estudiar sobre los sacrificios? Quizás el significado profundo de ello, sea la palabra misma. La raíz de la palabra KORBAN – sacrificio, es KARAB que literalmente significa “acercar”. De ahí que el motivo de aquellos sacrificios era "acercar" a quien sacrificaba al Creador del mundo. Esa fue quizás la forma más apropiada de acercarse a la Divinidad, para Abel, Noe, o para el pueblo de Israel en el desierto y durante el período del Templo, ofreciendo de lo mejor que estaba en su posesión para agradecer a Dios por las muchas bendiciones que habían recibido, o para pedir perdón y expiación. Pero este concepto de estar "cerca de…", presenta un problema teológico sobre la percepción de Dios como Omnipresente, que llena el universo entero. ¿Cómo puede uno estar “cerca de algo” que por definición, existe en todas partes? ¿Necesito "acercarme" a algo que está a mi alrededor y dentro de mí? Junto con el profeta Isaías, el profeta Oseas enfatiza que Dios no quiere sacrificios como sustituto para mejorar un comportamiento: "Porque misericordia quiero, y no sacrificio, y conocimiento de Dios más que holocaustos" Oseas 6:6. Sin embargo, esto no significa que los profetas se opusieran en absoluto a las ofrendas de sacrificio, ¡ellos mismos ofrecieron sacrificios! Los profetas vinieron a advertir contra la alteración de la escala de valores judía al situar al sacrificio como lo mas importante en sí mismo, independiente del comportamiento general del hombre. En la Biblia descubrimos que traer un sacrificio estaba combinado con la oración. Como la bella oración del rey Salomón y sus sacrificios en el día de la dedicación del Primer Templo. Otro ejemplo fue la oración del profeta Samuel por la victoria en la guerra, junto con la elevación de un sacrificio. Los miembros de la Gran Knesset (asamblea), en los primeros días del Segundo Templo, establecieron las tres oraciones al día con las que estamos familiarizados, en paralelo con los horarios de los sacrificios: la oración de la mañana, en el tiempo designado para el sacrificio de Shaharit; la oración de Mincha - en el tiempo de la ofrenda, que lleva su mismo nombre durante la tarde. Y la oración vespertina - durante la noche, al mismo tiempo que se llevaba a cabo la ofrenda de la carne en el altar. Los sábados y festivos, cuando se ofrecía un sacrificio de Musaf en el Templo, los sabios prescribieron hacer una oración especial, que agregamos después de la lectura de la Tora, llamada "Oración de Musaf". Esta disposición toma una relevancia en nuestros días, si traducimos sacrificios como TIEMPO. Si antes sacrificaron animales o vegetales, hoy los invito a "sacrificar" una de las cosas más preciadas para todos ustedes hoy: su TIEMPO... su invaluable tiempo dentro de una semana cargada de actividades. Inclusive hoy en día usamos un término similar: “hacer el sacrificio" de dedicarnos TIEMPO para disfrutar de una experiencia espiritual. Son valiosos minutos que podemos gozar con familiares y amigos de la comunidad, haciendo oración, canto, aprendizaje y gozo, algo que solo compartiendo juntos se puede alcanzar. Dediquen su tiempo a ustedes mismos para estar con la comunidad. Quien como yo entiende las dificultades de la rutina para hacer una oración diaria, pero no es tan difícil, aunque sea un texto corto, es cuestión de práctica. Les puedo asegurar, que aun en esos momentos de carga de trabajo, del frenesí diario de nuestra rutina, justo cuando nos sintamos muy lejos de la divinidad, es muy reconfortante saber que Dios esta siempre pero siempre... KAROV, muy cerca de ti.

¡Shabat Shalom! 19 de Marzo, 2021 Rab David Laor


 

Shabat Shalom!

This week we are beginning a new book, the Book of Leviticus. Parashat Vayikra deals mainly with the subject of sacrifices. The sacrifice was a central expression of man's worship of God. This week's portion details the different kinds of sacrifices, categorized into eight types, based on the name and purpose of each sacrifice. The different sacrifices were offered by the public or individually, according to the festival, or by a priestly authority, according to the will of the person offering the sacrifice. These eight types are:

1. The OLA sacrifice: which was an animal sacrifice, placed and burned completely on the altar.

2. The SHLAMIM sacrifice: from the word Shalom, it was a sacrifice that expressed a peace and association, a kind of reconciliation sacrifice.

3. The CHATAT sacrifice: it was an individual sacrifice, which was sacrificed for the purpose of expiating a sin.

4. The ASHAM sacrifice: it was a sacrifice for guilt, a sacrifice to atone for a guilt, which was a more serious offense than the priorly mentioned sin.

5. The BECHOR sacrifice: it was a sacrifice of the first-born male, born of an animal, which had to be brought as a sacrifice and the priests ate its meat.

6. The MAASER sacrifice: from the tithe - was to fulfill the command to set aside 10% of the flock of sheep and cattle, from the animals that were born each year, to deliver them to the priests. It was a sort of an “income tax”.

7. The PESACH sacrifice: as its name stipulates, it was the sacrifice that was carried out every year, during Passover’s eve in the afternoon. Every Jew, whether male or female, was to participate in the sacrifice and eat from it during the Seder night.

8. Finally, the sacrifice of MINCHA: you may recognize the Hebrew word that means “offering”, or gift, that was made for God or for an honorable person.

Anyone who reads the Bible, understands that sacrifices were not a new concept at the time when the Law was given. The first to ever sacrifice animals to God, was Abel. Later, when Noah exits the ark, or during Akedat Yitzchak with Abraham. So, the custom of sacrificing animals and plants species was familiar and natural to the people of Israel. The tradition of sacrifices continues after the Exodus of Egypt in the Tabernacle with the priests. During the First and Second Temples, sacrificial offerings became the central part of religious worship. The prophets, however, have fought resolutely against the custom of using sacrifice as a substitute for true prayer. Although the purpose of the sacrifices was quite clear, as on Yom Kippur for example, as a means of forgiveness and atonement, the Prophet asks above all for social justice and morality. The prophet Isaiah opens his book, saying: "11 To what purpose is the multitude of your sacrifices unto Me?” saith the Lord. “I am full of the burnt offerings of rams and the fat of fed beasts; and I delight not in the blood of bullocks, or of lambs or of hegoats", and explains with astonishing simplicity what the will of God is: "17 learn to do well. Seek judgment, relieve the oppressed; judge the fatherless, plead for the widow". Only after the destruction of the Second Temple, the subject of sacrifices remained in history. Some commentators claim that without the Temple, there was no longer a place for sacrifices. But this is not entirely true, because during the Temple period, the people of Israel also sacrificed outside of Jerusalem. King Solomon made sacrifices to other gods in the high places. The story of Hanukkah began, in the Modi'in area, when old Matityahu killed the Greek, who intended to sacrifice a pig on his local altar. Later, the Romans destroyed the Temple, and put an end to a whole historical period of sacrifices for the people of Israel. It was then that a new chapter began in the spiritual development of the Jewish people: the synagogue took the central place of the Temple, and despite the survival of the priests to this day, their role in the worship has passed to the rabbis. The sacrifices are now in your hands, in the form of the Siddur book, which contains the prayers for worship. So, what is the symbolism and importance of studying about sacrifices? Perhaps, the deep meaning of it, is the word itself. The root of the word KORBAN - sacrifice, is KARAB, which literally means - "to draw near". Hence, the reason for those sacrifices was to "bring near" the one who sacrificed to the Creator of the world. That was, probably, the most appropriate way to approach God, for Abel, Noah, or for the people of Israel in the desert, and during the Temple period, offering the best that was in their possession to thank God for the many blessings they had received, or to ask for forgiveness and atonement. But this concept of being - "close to..." - presents a theological problem, regarding the perception of God as Omnipresent, which fills the entire universe. How can one be "close to something" that, by definition, exists everywhere? Do I need to - "get closer", to something that is around me and within me? Along with the prophet Isaiah, the prophet Hosea emphasized that God does not want sacrifices as a substitute to improve behavior: "For I desired mercy, and not sacrifice; and the knowledge of God more than burnt offerings" Hosea 6:6. However, this does not mean, that the prophets were opposed to the sacrificial offerings at all, they offered sacrifices themselves! The prophets came to warn against altering the Jewish scale of values, by placing sacrifice as the most important in itself, independent of the general behavior of man. In the Bible, we discovered that bringing a sacrifice was combined with a prayer. Like the beautiful prayer of King Solomon, and his sacrifices on the day of the dedication of the First Temple. Another example was the prophet Samuel's prayer for victory in war, along with the elevation of a sacrifice. The members of the Great Knesset (assembly), in the early days of the Second Temple, established the three daily prayers, with which we are familiar, in parallel with the times of the sacrifices: the morning prayer, at the time designated for the sacrifice of Shaharit; the Mincha prayer - at the time of the offering having the same name during the evening. And the evening prayer - during the night, at the same time when the offering of the meat was carried out on the altar. On Saturdays and holidays, when a sacrifice of Musaf was offered in the Temple, the sages prescribed to make a special prayer, which has been added after the reading of the Torah, called -"Prayer of Musaf". This provision takes relevance in our days - if we translate, sacrifices, as TIME. If before we sacrificed animals or vegetables, today, I invite you to "sacrifice" one of the most precious things for all of us today: your TIME ... your invaluable time within a week full of activities. Even today, we use a similar term: "to make a sacrifice", to dedicate TIME, to enjoy a spiritual experience. Those are valuable minutes that we can enjoy with family and friends in our community, praying, singing, learning, with joy, something that only by spending time together, can be achieved. Dedicate your time to yourself to be with the community. Who, like me, understands your difficulties of the daily life to make a daily prayer, but it is not so difficult, even if it is a short text, it is a matter of practice. I can assure you that even in those moments of workload, of the daily frenzy of our routine, just when we feel very far from the divinity, it is very comforting to know, that God is always... very KAROV, close to you.

Shabbat Shalom! March 19th, 2021 Rab David Laor

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