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5780 - Truma - Rabino David Laor

Shabat Shalom! Aquellos que hayan visto la película del violinista en el tejado recordaran quizás el chiste que se ve al inicio cuando le preguntan al Rabino sobre si el caballo era viejo o no: Le dice el primero: “Rabí! El caballo era viejo tenia los dientes que lo indicaban” y le dice el Rabí “tienes razón” y le contesta el otro “Pero Rabí ¡el caballo era joven! Lo demostraba su musculatura” y le contesta el Rabí “Tienes razón” y le dice un tercero... Rabí no puede ser que ambos tengan la razón… y le contesta el Rabí “Sabes qué? Tú también tienes la razón” Parashat Truma de esta semana, comienza con la ordenanza divina para construir el tabernáculo. La porción semanal proporciona una indicación muy detallada sobre qué materiales se deben usar y cómo construirlo. De toda esta detallada información sobre las columnas hechas de madera de acacia, las paredes de lino fino, la tienda, la menorah, el lugar más importante y más santo era el arca que tenía el segundo conjunto de tablas con los 10 mandamientos y sobre el arca cubierta con una tapa que tenía dos querubines místicos o ángeles grabados como está escrito en Éxodo capítulo 25: 18 Harás también dos querubines de oro; labrados a martillo los harás en los dos extremos del propiciatorio (kaporet). 19 Harás, pues, un querubín en un extremo, y un querubín en el otro extremo; de una pieza con el propiciatorio harás los querubines en sus dos extremos. 20 Y los querubines extenderán por encima las alas, cubriendo con sus alas el propiciatorio; sus rostros el uno enfrente del otro, mirando al propiciatorio los rostros de los querubines. 21 Y pondrás el propiciatorio encima del arca, y en el arca pondrás el testimonio que yo te daré. 22 Y de allí me declararé a ti, y hablaré contigo de sobre el propiciatorio, de entre los dos querubines que están sobre el arca del testimonio, todo lo que yo te mandare para los hijos de Israel. Sin embargo, existe otra referencia de los Querubines en el libro de Crónicas II capítulo 3, que describe la obra de Salomón para construir el templo y está escrito: 10 Y dentro del lugar santísimo hizo dos querubines de madera, los cuales fueron cubiertos de oro. 11 La longitud de las alas de los querubines era de veinte codos; porque un ala era de cinco codos, la cual llegaba hasta la pared de la casa, y la otra de cinco codos, la cual tocaba el ala del otro querubín. 12 De la misma manera un ala del otro querubín era de cinco codos, la cual llegaba hasta la pared de la casa, y la otra era de cinco codos, que tocaba el ala del otro querubín. 13 Estos querubines tenían las alas extendidas por veinte codos, y estaban en pie con los rostros hacia la casa. He aquí otra contradicción que existe (de las variadas que hay) en el Tanaj. Hay 2 descripciones diferentes. ¿Quién tiene razón? ¿Quién está equivocado? ¿Cómo es posible que haya dos versiones tan distintas? ¿A cuál creerle, a la Tora de origen divino o la referencia más reciente del libro de Crónicas (atribuido a Ezra y Nehemías). Los sabios también hicieron esta pregunta y en el Talmud en el Tratado de Baba Batra 99a: ¿Y cómo están los querubines? Rabí Yojanan y Rabí Eliezer [dicen en debate]: Uno enseñó que los dos keruvim se enfrentaban uno al otro; El otro enseñó que se miraban al Templo. El que dijo que se enfrentan uno a otro - del versículo en Éxodo 25:20 dice que se enfrentaron entre sí, mientras que para el que dijo que miran al Templo, en II Divrei Ha-Yamim 3:13 dice Que miraban al Templo. Esta [diferencia de texto] no plantea un problema; Aquí (Rabí Yochanan) se refiere al tiempo cuando el pueblo de Israel estaba haciendo la voluntad de Dios. Aquel (Rabi Eliezer) se refiere al tiempo en que el pueblo de Israel no estaba haciendo la voluntad de Dios. Hasta aquí la sencilla explicación del Talmud. O sea acorde a los sabios y como decía el chiste del Rabi: Tanto Rabi Yo¡anan como Rabi Eliezer tienen la razón! Pero eso nos deja con la problemática mística pues de hecho, ello quiere decir que los querubines acorde con los sabios se movían! Eran como un indicador para mostrar la relación de Israel con Dios. Uno representaba a Dios y otro representaba al pueblo de Israel. Cuando Israel estaba haciendo la voluntad de Dios se miraban uno al otro, y cuando no, estaban viendo al Templo, ignorándose uno al otro. La pregunta es, ¿por qué si Israel no estaba cumpliendo con la voluntad de Dios, el querubín que representa a Dios TAMBIÉN volvía su rostro? ¡La lógica indicaría que SOLO el querubín que representa a Israel desviaría su rostro! ¡No ambos! En su libro Nefesh Haim, el rabino Jaim de Volozhin explica que es una cuestión de perspectiva. Desde el momento en que nos alejamos de alguien o de algo, pareciera que esa persona u objeto se está alejando de nosotros. Y al contrario, si nos acercamos, pareciera que la otra persona u objeto se acerca a nosotros también. Así que de hecho NOSOTROS somos los ÚNICOS responsables de hacer un cambio hacia Dios y hacia los demás. Si caminamos o buscamos a otras personas o a Dios con un verdadero y honesto interés, con alegría o una sonrisa en nuestras caras, de la misma manera la contraparte reaccionará. Otras creencias suelen ver a Dios como una entidad separada que no está relacionada con las acciones o deseos de sus pueblos. ¡El judaísmo enseña exactamente lo contrario! Moisés tuvo que comunicarse con Dios NO a través de los querubines, sino desde el espacio entre ellos - de su relación entre sí mismos. Hay un dicho común que dice: "Ver es creer". El judaísmo enseña lo contrario: Primero cree y así verás. Acércate con tu fe y el otro querubín se dirigirá automáticamente a ti y te encontrará en el medio. Si vivimos bajo esta percepción de que Dios está siempre, SI REALMENTE SIEMPRE cerca de nosotros, en una presencia eterna, experimentaremos una realidad muy diferente, transformaremos el KERUV (ángel) en KAROV (cerca en hebreo), cercano a nuestros corazones. El rabino Yehuda Halevy, autor del Cuzari, lo escribió en un magnífico poema: "דרשתי קירבתך בכל לבי קראתיך, ובצאתי לקראתך... לקראתי מצאתיך" En hebreo me hace vibrar mis sentimientos cada vez que lo leo: DARASHTI KIRBATEJA, BEJOL LIBI KARATIJA, Pedí tu cercanía, y con todo mi corazón te buscaba. UBETZETI LIKRATJA, Y cuando salí hacia ti, LIKRATI MATZATIJA viniendo HACIA MI yo te encontré. Shabat Shalom Rab David Laor


 

Shabat Shalom!


Those of you who have seen the movie- “The fiddler on the roof”, may remember, the funny part at the beginning of the movie, when they ask the Rabbi, whether a horse was old or young: The first person says: “Rabbi! The horse was old, his teeth indicated it!”, and the Rabbi answers him: “you are right”; and then, another person argued: “But Rabbi, the horse was young! His musclesindicated it”, so the Rabbi answers again: “You're right”; then, a third person tells the Rabbi: “But Rabbi, they cannot be both right!” – and the Rabbi replies: “You know what? You are also right!”.


This week's Parashat Trauma begins with the divine ordinance - of building the tabernacle. The weekly portion provides a very detailed indication of the materials to be used, and the specifications of how to build it.


From this elaborated information, regarding the columns made of acacia wood, the fine linen walls, the tent and the menorah, we can understand that the most important and holiest place, was the ark, that kept the second set of tables with the Ten Commandments. The Ark was covered with a lid that had two mystical cherubs or angels engraved, as written in Exodus chapter 25:

17 You shall make a cover of pure gold, two and a half cubits long (almost 4 feet) and a cubit and a half wide (27 inches). 18 Make two cherubim of gold — make them of hammered work — at the two ends of the cover. 19 Make one cherub at one end and the other cherub at the other end; of one piece with the cover shall you make the cherubim at its two ends. 20 The cherubim shall have their wings spread out above, shielding the cover with their wings. They shall confront each other, the faces of the cherubim being turned toward the cover. 21 Place the cover on top of the Ark, after depositing inside the Ark the Pact that I will give you. 22 There I will meet with you, and I will impart to you — from above the cover, from between the two cherubim that are on top of the Ark of the Pact — all that I will command you concerning the Israelite people.


There is another mention of the Cherubs in the book of Chronicles II chapter 3, describing Salomon’s work to build the temple, and we read:

10 For the Most Holy Place he made a pair of sculptured cherubim and overlaid them with gold. 11 The total wingspan of the cherubim was twenty cubits (30 feet). One wing of the first cherub was five cubits (7.5 feet) long and touched the temple wall, while its other wing, also five cubits long, touched the wing of the other cherub. 12 Similarly one wing of the second cherub was five cubits long and touched the other temple wall, and its other wing, also five cubits long, touched the wing of the first cherub. 13 The wings of these cherubim extended twenty cubits. They stood on their feet, facing the main hall.


So, there are two different descriptions. Which is right? Which is wrong?


The sages also asked this question, and the Babel Talmud Tractate Baba Batra 99a explains:

And how they {the cherubs} stand? Rabbi Yochanan and Rabbi Eliezer [debate]: One taught that the two keruvim faced one another; the other taught that they faced the Temple. And to the one who said that they are facing one another - the verse in Exodus 25:20 says that they faced each other, while for the one who said that they face the Temple, In II Divrei Ha-Yamim 3:13 it says that they faced the Temple. This [difference in text] does not pose a problem; Here {Rabbi Yochanan} it refers to the time when the people of Israel were doing the will of God. Here {Rabbi Eliezer} it refers to the time that the people of Israel were not doing the will of God.


In fact, this explanation has introduced a mystical problem, because it implied that the cherubs could move on their own! They acted as a flag, to indicate Israel’s relationship with God. One represented God, and other represented the people of Israel. When Israel was doing God’s will, they would face each other; otherwise, they would face the Temple, not seeing each other’s face. However, this arises an additional question: When Israel was not fulfilling God’s will, why the second Cherub, representing God, would ALSO turned his face away? The plain logic would indicate that the cherub representing Israel, would be the ONLY one to turn away its face, not both of them!


In his book, Nefesh Haim, Rabbi Chaim of Volozhin explains, that it is a relative issue of perspective. From the moment we turn apart from someone or something, it looks like that person or object is getting away from us. The opposite, if we get closer, it looks like the other person or object gets closer to us as well. Therefore, we are the ONLY ones responsible to make a difference towards God, and towards others. If we walk towards or search for other people or for God, with interest, joy or a smile on our faces, in the same manner, our gestures will be reciprocated.


Other beliefs or religions view God, as separated entity, unrelated whatsoever to the actions or desires of the individual. Judaism teaches exactly the opposite! Moises had to communicate with God, NOT through the Cherubs, but through the space between them – through their relation between one another.


There is a common saying, that goes: “Seeing is believing”. Judaism teaches us the opposite: Believe, then you will see. Come closer with your faith, and the Cherub symbolizing god will automatically turn to you and will find you on your way.

If we live under this perception, that God is always close to us, in an everlasting presence, we will experience a quite different reality, we turn the KERUV (angel) into KAROV (near), close to our hearts.

Rabbi Yehuda Halevy, the author of “The Cuzari”, wrote, it in a magnificent poem:

"דרשתי קירבתך בכל לבי קראתיך, ובצאתי לקראתך... לקראתי מצאתיך"

These words make my feelings vibrate, every time I read them:

DARASHTI KIRBATECHA, BECHOL LIBI KARATICHA, I yearned for your closeness, and with all my heart, I sought you.

UBETZETI LIKRATCHA, And when I went out towards you, LIKRATI MATZATICHA, towards ME I found you on the way.


Shabat Shalom!

Rabi David Laor

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